Τα BYOB/Scratch προσφέρουν ένα φυσικό περιβάλλον αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού, αφού τα sprites(μορφές) είναι δρώντα αντικείμενα. Έτσι είναι πολύ πιο εύκολη η κατανόηση της έννοιας του αντικειμένου, αφού κάθε πρόγραμμα απαιτεί τη μοντελοποίηση και δημιουργία αντικειμένων. Η δημιουργία δηλαδή ενός προγράμματος σε BYOB/Scratch απαιτεί από το μαθητή να σκεφτεί με αντικειμενοστραφή λογική , ακόμα και αν ο καθηγητής δεν αναφέρει τίποτα σχετικά.
Το Scratch όμως περιορίζεται μόνο στην επιφάνεια, ενώ το BYOB προσφέρει ένα, σχεδόν πλήρες, αντικειμενοστραφές περιβάλλον.
Συνοπτικά, μερικά από τα χαρακτηριστικά του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού του ΒΥΟΒ είναι:
- Υλοποιεί τον OOP, μέσω prototyping. Δεν υπάρχουν δηλαδή κλάσεις και αντικείμενα, αλλά πρωτότυπα και κλώνοι(όλα αντικείμενα). Ο καθηγητής μπορεί να διδάξει την έννοια της κλάσης ως μοντέλου για τα αντικείμενα, κρύβοντας τα πρωτότυπα από το Σκηνικό.
- Δεν υπάρχουν κατασκευαστές και καταστροφείς, τουλάχιστον με τον τρόπο που τις συναντάμε στις "επαγγελματικές OOP γλώσσες". Οι κλώνοι παρόλα αυτά μπορούν να δημιουργηθούν/διαγραφούν και προγραμματιστικά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στον καθηγητή να αναφερθεί στις έννοιες αυτές.
- Υποστηρίζονται πλήρως οι δύο βασικές δυνατότητες-πλεονεκτήματα που προσφέρει ο OOP, η κληρονομικότητα και ο πολυμορφισμός.
- Η μετάδοση μηνυμάτων στα αντικείμενα γίνεται με τη χρήση first class διαδικασιών-συναρτήσεων.
- Το οπτικοποιημένο περιβάλλον επιτρέπει την παρατήρηση της αλλαγής κατάστασης των αντικειμένων ως αποτέλεσμα της λειτουργίας των μεθόδων(πχ την μετατόπιση στο σκηνικό, την αλλαγή χρώματος κ.α), πλεονέκτημα που συναντάμε και στο Scratch.
Μια αναλυτική περιγραφή των OOP δυνατοτήτων του BYOB, θα βρείτε στο εγχειρίδιο αναφοράς της εφαρμογής(μενού "Βοήθεια"), στις σελίδες 23-26.
Ακολουθούν κάποια βίντεο tutorial στα οποία επιδεικνύονται αυτές οι δυνατότητες. Στο τέλος του άρθρου θα βρείτε επίσης ένα παράδειγμα προγράμματος(το παιχνίδι arkanoid).
Δημιουργία-διαγραφή κλώνων
Μετάδοση μηνυμάτων σε κλώνους και μορφές(sprites) γενικότερα
Κληρονομικότητα - Πολυμορφισμός
Το παιχνίδι "arkanoid" με BYOB
Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε:
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Για να συνειδητοποιήσετε την αξία των OOP δυνατοτήτων του BYOB, προσπαθήστε να δημιουργήσετε το παιχνίδι με Scratch.
- Είναι αρκετά πολύπλοκο για να χρησιμοποιηθεί στο γυμνάσιο.
- Δεν αποτελεί διδακτικό σενάριο. Θα μπορούσε όμως, όπως και τα tutorial να χρησιμοποιηθεί σε ένα τέτοιο.